STIP: Hét Senioren Telefonisch Informatiepunt
In deze krant van september heb je al kunnen lezen dat het bestuur van de Seniorenraad Son en Breugel heeft besloten om het Infopunt OUDERenWIJZER met ingang van deze maand te stoppen. Reden: we willen graag veel vaker voor je vragen beschikbaar zijn.
Daarom is er nu STIP: Hét Senioren Telefonisch Informatiepunt. Zet het gemakkelijke nummer 06 – 1221 3222 in je telefoon. Dagelijks krijg je van 10.00 tot 20.00 uur iemand aan de lijn die je verder kan helpen met een vraag.
Antwoorden
Natuurlijk zal iedereen begrijpen dat de Seniorenraad ook niet voor elke vraag een pasklare oplossing heeft. Maar we beschikken wel over een uitgebreid netwerk binnen Son en Breugel en zijn goed op de hoogte welke professionals en (ouderen)vrijwilligers klaarstaan om met gespecialiseerde kennis je verder op weg te helpen. Denk daarbij aan onafhankelijke cliëntondersteuners voor hulp op het gebied van zorg en ondersteuning, welzijn, wonen, werk en inkomen, aan HUBA’s bij ondersteuning van belastingproblemen of de specifieke medewerkers van CMD en LEVgroep.
Ons antwoord zal daarom vaak een verwijzing zijn naar een deskundige. Vaak is het misschien ook voldoende dat we hardop met je mee kunnen denken. Wat extra vragen kunnen stellen, waardoor het probleem inzichtelijker wordt en de weg naar de oplossing eenvoudiger. We beloven geen wonderen, maar willen wel heel graag ons best doen voor een zo goed mogelijk antwoord.
Wat doen we wel/niet?
Het telefoonnummer is niet bedoeld om een klusjesman te vinden voor je huishoudelijke problemen. Of om de juiste vertrektijd van de bus naar Eindhoven of Den Bosch op te zoeken; informatie te geven of een winkel open is of niet.
Wel geven we graag informatie over – in deze voorbeelden – het bestaan van het Repaircafé in het HOi-Huis of de klusdienst voor KBO-leden, verwijzen we je naar 9292 of BRAVO, zoeken we mee naar het juiste nummer zodat je die winkel zelf kunt bellen.
Voorbeeld Je hebt een probleem met een van je digitale apparaten.
We adviseren je ermee naar een van de computerspreekuren in het dorp te gaan (met openingstijden en plaatsen). Maar we informeren je ook dat je daarvoor kunt bellen met het gratis nummer 0800-1508. Dat is van de Digihulplijn voor vragen over je computer, e-reader, mobiel of internet. We vertellen dat dit een initiatief is van het Nationaal Ouderenfonds, SeniorWeb, de Koninklijke Bibliotheek en de Alliantie Digitaal Samenleven; wat hun website en mailadres is en wanneer de hulplijn bereikbaar is.
Tenslotte geven we je eventueel nog een adres en/of telefoonnummer van een digitale speciaalzaak in de buurt. Zo wordt jouw probleem hopelijk snel opgelost